/* */
برچسب‌ها: 0 نظرات

باز تولید بسیج 20 میلیونی در فضای سایبر




 یکی از خلاهایی که در حوزه وبلاگ مطرح است نبود شبکه ای از بلاگران دینی است که مانع بهره برداری از امکانات هم افزایی و سینرژی می شود.

به گزارش «وبلاگ نیوز» محمد صادق افراسیابی، مشاور پژوهشی دفتر توسعه وبلاگ دینی و کارشناس ارشد فرهنگ و ارتباطات با اشاره به نقش رسانه های دیجیتال در شکل گیری افکار عمومی به خبرنگار روزنامه “هموطن سلام” گفت: در این دوره که شاهد شکل گیری یک جنگ نرم علیه مبانی اسلامی نظام هستیم و مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که اساتید دانشگاه ها و دانشجویان در صحنه جنگ نرم هوشیار باشند، لازم است بسیج میلیونی با حمایت ارگانهای فرهنگی نظام در فضای سایبر بازتولید شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه ارتباطات موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران در نشریات ایران زمین تشکیل شبکه اجتماعی وبلاگ نویسان دینی را امری مهم در راستای تقویت نیروهای خودی در جنگ نرم دانست و خاطر نشان ساخت: هر وبلاگ در حقیقت یک رسانه است، و هر وبلاگ نویسی در حقیقت یک نوع فرستنده یا ارتباط گر است، با این نگاه بر اساس آموزه های علم ارتباطات معتقد هستم زمانی وبلاگ نویس دینی می تواند رسالت خود را به درستی انجام دهد که موفق شود معانی مد نظر خود را در ذهن مخاطبین وبلاگش ایجاد نماید.

وی در ادامه بحث خود به اهمیت مخاطب شناسی اشاره کرد و افزود: ارتباطات کامل زمانی اتفاق می افتد که ارتباط گر (communicator) ، در رساندن پیام به هدف خود نائل شود و بر اساس فرهنگ و بینش مخاطب بتواند معانی مد نظر خود را در ذهن مخاطب خود ایجاد نماید، با توجه به این توضیح وبلاگ نویس دینی هم زمانی موفق عمل خواهد کرد که نیازها و اقتضائات فرهنگی مخاطب خود را به خوبی بشناسد و بر اساس ذائقه مخاطب اقدام به تولید محتوا نماید. سردبیر سابق نشریات انتشارات الکترونیک سروش درباره اهمیت مختصر گویی در وبلاگ ها بیان کرد: یکی از نکات قابل توجه در شناسایی ذائقه مخاطب، شناسایی زبان مورد پسند مخاطب است و بر این اساس آنچه امروزه از لوازم عصر ارتباطات و نتیجه استفاده از ابزارهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات است بحث مختصر گویی و ساده نویسی است.

محمد صادق افراسیابی ادامه داد: اگر زمانی بود که مسائل دینی در قالب های کمی پیچیده تر مانند کتاب ها برای نخبگان جامعه نوشته می شد امروزه این مفاهیم با زبان ساده تر در وبلاگ های دینی در قالب داستان ها، خاطرات روزمره، و … باز تولید شده و به مخاطب منتقل می شوند.

این کارشناس ارشد ارتباطات درباره بهره گیری از هنر در وبلاگ نویسی اظهار کرد: مسئله قابل توجه دیگر در بحث وبلاگ نویسی استفاده از هنر دینی به جای استفاده از برخی روش های پیچیده است. البته نباید فراموش کنیم که اگر مخاطب ما افراد خاص و نخبگان باشند استفاده از مهارتهای کلامی و فلسفی در کنار استفاده از هنر دینی ضرورت دارد، اما اگر وبلاگ نویسی در جایگاهی انجام می شود که مخاطب ما عموم جامعه است در این صورت عامه پسند بودن موضوعیت پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در صورتی که مخاطب ما عام باشد می توان از خلاقیت هایی مانند خاطره دل نوشته و یا عکس، فیلم، فیلم کوتاه و نماهنگ استفاده کرد چرا که بهره گیری از این قابلیت ها می تواند مخاطب بیشتری را جلب کند. افراسیابی یادآور شد: انچه که در حوزه هنر اتفاق می افتد در حوزه وبلاگ هم می تواند بروز پیدا کند مثلاً به جای کلمات مکتوب می توان از زبان تصاویر استفاده کرد.

این فعال فضای مجازی به اهمیت بازخوردها در وبلاگ ها اشاره کرد و گفت: در عین حال هر وبلاگی فرصتی است برای دریافت نظر مخاطب نسبت به مطالب ارائه شده و این به عنوان بازخورد مخاطب برای ارتباط گر می تواند مفید باشد. وی افزود: بازخورد در فضای وبلاگ ها تحت عنوان کامنت ها و آمار مراجعه روزانه مطرح است و نتایجی که این بازخوردها و کامنت ها برای وبلاگ نویس یا ارتباط گر همراه دارد به وی کمک می کند تا مطالب را با زبان بهتری به مخاطب خود منتقل کند.

مشاور سابق شبکه خبری برنا درباره خلا های موجود حوزه وبلاگ نویسی دینی بیان کرد: یکی از خلا هایی که در حوزه وبلاگ مطرح است نبود شبکه ای از بلاگران دینی است که مانع بهره برداری از امکانات هم افزایی و سینرژی می شود.

وی ادامه داد: حوزه های علمی ما می توانند از پتانسیل شبکه های اجتماعی دینی استفاده کنند و از این طریق موجب گسترش گفتمان های دینی و تعمیق آنها شوند.

وی همچنین افزود: طلبه هایی که در حوزه وبلاگ فعالیت می کنند نیز می توانند از طریق عضویت در شبکه های اجتماعی با یکدیگر و همچنین جامعه وبلاگ نویسان کشور هم اندیشی داشته باشند و شکل گیری این هم اندیشی ها باعث رشد جامعه می شود چرا که وقتی یک وبلاگ دینی به تنهایی در محیط سایبر متولد می شود در میان حجم انبوه محتوا گم می شود ولی دستاوردهای تشکیل شبکه اجتماعی وبلاگ نویسان دینی مانع از به هدر رفتن پتانسیل های شبکه دین مداران فضای مجازی می گردد.

مشاور پژوهشی دفتر توسعه وبلاگ دینی درباره آینده وبلاگ های دینی به نقش دولت اشاره کرد و گفت: دولت باید از حرکت های خود جوش دینی در فضای سایبر حمایت کند مانند آنچه که دولت نهم در فضای واقعی نسبت به موسسات فرهنگی و مردم-نهاد ها انجام داد برای این منظور بهتر است تشکل هایی در فضای سایبر شکل بگیرد و از آنها حمایت شود.

وی اذعان کرد: در این دوره که شاهد شکل گیری یک جنگ نرم علیه مبانی اسلامی نظام هستیم و مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که اساتید دانشگاه ها و دانشجویان در صحنه جنگ نرم هوشیار باشند، لازم است بسیج میلیونی با حمایت ارگانهای فرهنگی نظام در فضای سایبر بازتولید شود که انشائ الله با درایت وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس نیروی مقاومت بسیج، و مدیر رسانه ملی این جنگ نرم نیز در سایه الطاف حضرت ولی عصر (عج) به نفع دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران مدیریت خواهد شد.

کارشناس ارشد ارتباطات در زمینه گسترش گفتمان وبلاگ های دینی اظهار کرد: ما باید علاوه بر وبلاگ های داخلی به وبلاگ های برون مرزی که به زبان ها عربی و انگلیسی و سایر زبان نوشته می شوند نیز توجه کنیم و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و با همکاری معاونت برون مرزی رسانه ملی به معرفی این وبلاگ ها بپردازیم تا از پتانسیل های موجود در خارج از کشور نیز بهره برداری کنیم.

0 نظرات برای “لازم است بسیج ۲۰میلیونی در فضای سایبر بازتولید شود”