/* */
برچسب‌ها: 0 نظرات

چند تجربه یک وبلاگ نویس سه ساله!

بعد از حدود 3سالی که بطور اتفاقی شروع به وبلاگ نویسی
کردم، با آزمون و خطاهای بسیار توانستم به تجربه‌های خوبی دست پیدا کنم!
حالا علاقه دارم که بچه‌های وبلاگ نویس ارزشی از این تجربه‌های هرچند ناقص
استفاده کنند:

از تجربه دیگران استفاده کن و مراقب باش تجربه دیگران نشوی!

*      *      *

داشتن خط سیر موضوعی موضوعی:

نکته بسیار مهم در شروع وبلاگ نویسی، تعیین
هدف و خط مشی کار وبلاگتان هست. باید مطالب وبلاگ شما خط سیری مشخص داشته
و با عنوانش هماهنگی معقولی باشد. مثلا اگر وبلاگ شما سیاسی است، حتی
الامکان نبایستی مطالب تخصصی مانند پزشکی، ریاضی و... درج نماید. یکی از
دلایل مهم این است که تکرار بیشتر یک مطلب در وبلاگ شما باعث افزایش رتبه
بندی در موتورهای جستجو خواهد شد.(یعنی باید چگالی کلمه ای که می خواهید با سرچ در موتورهای جستجو به وبلاگ شما برسند، را افزایش دهید) البته درج مطالب اختصاصی مربوط به
خودتان مانند عکس‌های سفرتان، مطالب تولیدی، سخنرانی‌های مورد علاقه‌تان
و... چون رسانه ی بلاگر است امری بدیهی است.



مطالب و محتواهای تولیدی:

سعی کنید دست به قلم بشوید. اصلا نگران این
نباشید که ممکن است مطلب شما مسخره به نظر آید! بزرگترین نویسندگان دنیا
هم از اولین دست نوشته هایشان ممکن است تعجب هم بکنند! اما باید قبول کنید
که فن نویسندگی امری اکتسابی است. دوستان وبلاگ نویس ارزشی باید به سمت
تولید محتوا با دغدغه‌های مقدس ارزشی خود حرکت کنند و هرچه بیشتر از کپی
برداری از اندیشه های صِرف دیگران، خودداری کنند.

در این راه محتواهایی که منحصراً توسط شما
تهیه شده است(مانند مقاله، یادداشت، عکس، کلیپ، سخنرانی فردی خاص و...) که
قابلیت عرضه به قشر عظیم تری را دارد، به دیگران معرفی نمایید. شما می
توانید با درخواست درج مطلب در سایت‌های مرتبط با مطلبتان(مثلا سایت های
خبری مانند رجانیوز، الف و...) این امر را ممکن کنید. البته پایگاه وبلاگ
نویسان ارزشی هر مطلب تولیدی ارزشی را در خودش با نام خودتان درج می کند.
بعنوان مثال کلیپی را که بنده با عنوان "اغتشاشات مهر88" تهیه نموده بودم
در حدود 15سایت و وبلاگ ارزشی درج شد.



استفاده از شخصیت رنگی و قالبی مشخص:

منظور از شخصیت رنگی این است که رنگ بندی
متن اصلی پست، تیتر، رو تیتر، سوتیتر، اندازه و نوع فونت و... مشخص بوده و
تمامی مطالب از یک قاعده پیروی نمایند. مثلا اگر از فونت استاندارد Tahoma
و از تیتر را بولد در سایز 8 و رنگ زرد یا سفید استفاده می نمایید تا آخر
این رویه را ادامه دهید. این قاعده می تواند به زیبایی بصری وبلاگ شما کمک
کند و از شلوغ شدن و حواس پرتی مخاطب جلوگیری نماید.



کوتاه بودن مطالب:

در شرایط کنونی مردم علاقه ای به خواندن
مطالب بلند ندارد به خصوص که پشت مانیتور نشسته باشند و صفحات پی در پی
اطلاعات را مشاهده کنند. می بینید که همه چیز به سمت ساندویچی شدن حرکت می
کند(مثل کتاب های جیبی، سخنرانی های یک دقیقه ای و...). پس باید مطالب در
وبلاگتان که می خواهید یک رسانه موفقی باشید به این اصل توجه کرد. از حالا
به بعد سعی کنید که مطالبتان کوتاه باشد. ضرورت ندارد که خبر کاملی را که
از خبرگزاری های معروف می گیرید به همان صورت در وبلاگتان کپی کنید. کمی
از حجم مطلب کم کنید و با خط سیرموضوعی و مخاطب وبلاگ خود تطبیق دهید و
سپس آن را درج نمایید. اگر هم امکان کوتاه کردن مطلب نیست، اصل خبر یا
مطلب یا همان لید را در صفحه اول گذاشته و بقیه را در قسمت ادامه مطلب
پُست مربوطه بگذارید.



سبک بودن صفحه:

مشکل که بیشتر وبلاگ‌های ارزشی دارند، سنگین
بودن حجم صفحه اصلی وبلاگشان است که این خود باعث عدم توجه مخاطب به مطالب
وبلاگ می شود. شاید بلاگرهای ارزشی بگویند می خواهیم مفهوم و مطالب بیشتری
را به مخاطب برسانیم اما این عزیزان باید توجه نمایند که حوصله مخاطب
شدیدا کم است. حوصله مخاطب شاید با استفاده از اینترنت خانگی برای بازکردن
یک صفحه اینترنتی نهایت 45ثانیه تا یک دقیقه باشد. از دلایل اصلی سنگین
شدن صفحه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تعداد زیاد پست در صفحه اول

- استفاده از عکس با حجم بالا

- استفاده زیاد از کدهای جاوا (مانند آهنگ صوتی، ساعت و...)



افزایش گستره آدرسی وبلاگ:

سعی کنید آدرس وبلاگ خود را در دیگر سرویس
دهنده‌های وبلاگ یا سرویس دهنده های دامنه رایگان به ثبت برسانید تا گستره
تحت نفوذ شما در فضای مجازی افزایش یابد. یعنی شما یک وبلاگ اصلی دارید و
در سرویس دهنده های دیگر صرفا با درج لینک آدرس آن ، این امر را به انجام
می رسانید.آدرس تعدادی از سرویس دهنده ها در قسمت درباره وبلاگ بنده قابل
مشاهده است.



کم حجم بودن عکس ها:

عموماً مطالب درج شده در وبلاگ‌ها همراه با
عکسی مرتبط است. باید بدانید که همراهی عکس با متن در رساندن مفهوم مطلب
نقش اساسی دارد. محققان می گویند که تاثیر یک عکس به مراتب بیشتر از2000
کلمه نوشتاری است. همانطور که می دانید در مرورگرهای اینترنتی(مانندIE)،
ابتدا متون نمایش پیدا کرده و سپس عکس بارگذاری می شود. پس باید عکس کم
حجم را قرار داد(حداکثر 40 کیلوبایت). این امر به راحتی از طریق نرم
افزارهای ویرایش تصویر امکان پذیر است( این مطلب را در این خصوص بخوانید+)



لینک‌ها و تبادل لینک:

در وبلاگ‌های ارزشی بر خلاف وبلاگ‌های
دگراندیش، لینک کردن وبلاگ‌های هم سو به مراتب کم تر مشاهده می شود.
دوستان ارزشی توجه داشته باشند که در جبهه جنگ نرم، ارتباط وبلاگی با دیگر
رزمندگان این جبهه، اهمیت بسزایی در نشان دادن اتحاد به دشمنان و مخالفان
خواهد داشت. پس دایره ارتباطتاتتان را بازتر کنید و سعی نمایید که
وبلاگ‌های بیشتری را در فهرست لینک‌های خود بگنجانید و توقع نداشته باشید
که طرف مقابل حتما شما را لینک کند. البته به وی در خصوص لینک کردنش اطلاع
رسانی کنید و از وی بخواهید که در صورت امکان متقابلاً این کار را انجام
دهد.



پیشنهاداتی در خصوص لینکدونی:

 - لینکستان وبلاگتان را در دسته بندی‌هایی
جداگانه فهرست کنید. مانند: دوستان لینک کننده، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها،
دوستان نزدیکتان، وبلاگ های هم‌سو و...(وبلاگ بنده بدین صورت است)

- پیشنهاد می شود تا به لینک‌ها شکلی گرافیکی بدهید(مثلا به شکل هرم یا بر عکس و...) تا زیباتر به نظر برسد.



آمار  بازدید کنندگان

درج سیستم شمارنده تعداد بازدیدکنندگان
مانند سایت وبگذر، می‌تواند کمک شایانی به شناخت وضعیتی از وبلاگ خود
مانند بیشترین ساعات بازدید، بیشترین مطلب بازدید شده، صفحات لینک کننده
مطالب وبلاگ شما، کشورهای بازدیدکننده از وبلاگ‌ها، بیشترین ورودی از
صفحات دیگر و... بعنوان مثال قسمت اعظمی از بازدیدکنندگان وبلاگ بنده،
مربوط به افرادیست که از طریق جستجو در گوگلِ تصویری وارد شده اند. که
اطلاع از این قضیه، با استفاده از این ابزار امکان پذیر شد و باعث شد که
در استفاده از عکس‌ها در وبلاگم دقت بیشتری داشته باشم.



چند نویسندگی:

سعی کنید با جمعی از دوستان مثلا 2یا سه
نفره و یا بیشتر، وبلاگی جمعی داشته باشید. این نوع وبلاگ ها دارای ارزش
بالاتر و نشان دهنده تَحکُم و ایجاد زنجیره ارتباطی و همچنین باعث به روز
بودن وبلاگتان  می شود.

چند نکته دیگر:

بَنر معناگرا: برای وبلاگتان با توجه
به خط سیر موضوعی و عقایدتان، بنر بالاصفحه طراحی نمایید. پیشانی کار شما
در واقع همین بنر است و در بردارنده خلاصه نظرات و دیدگاه های شماست.

استفاده از کدهای جاوای جالب: درج کدهای جاوا اسکریپت مانند ساعت، دعای فرج، بنرهای مثلثی گوشه صفحه و... به شرط کم حجم بودن به زیبایی بصری وبلاگ کمک می کند.

زیبایی گرافیکی و بصری: بطور کلی سعی
کنید از قالب رنگی و عکسی خاص استفاده کنید. در این رسانه کوچک خود طوری
عمل کنید که فرد وبلاگ شما را با رنگ بندی و گریدبندی صفحه اصلی تان
بشناسد و در خاطرش نقش ببندد.



0 نظرات برای “اخصاصی/چند تجربه یک وبلاگ نویس سه ساله!”