/* */
برچسب‌ها: 0 نظرات
 
(عرصه های جنگ نرم در بستر سایبر و دیجیتال)

...جنگ نرم از پیوند فضای سایبر(اینترنت) با فضای دیجیتال و تقویت آن از طریق رسانه‌های فرا ملی (بیگانه) ایجاد می شود. فضای مجازی، شبکه‌های حقیقی را شکل می دهند. بعد این شبکه اجتماعیِ حقیقی را وارد فضای مجازی می کنند. کانّهُ شما اتم‌های یک مولکول را آزاد می کنید. در مرحله بعد این شبکه‌های اجتماعی از طریق فضای مجازی، فضای دیجیتال را فعال می کنند.

فضای دیجیتال چیست؟ فضای دیجیتال بخشی اش همین موبایل‌هایی است که دست من و شما است. قرن بیستم اگر قرن ارتباط بود، قرن 21 قرن دیجیتال خواهد بود. انقلاب دیجیتال عن‌قریب در راه است و ما اگر وارد این فضا نشویم، اساساً نمی توانیم با جنگ نرم روبه رو شویم. جنگ نرم از این منظر، هم برای ما فرصت است و هم تهدید. اگر بِجُنبیم جنگ نرم بهترین فرصت برای ماست؛ مثل جنگ نظامی که برای ما تبدیل به فرصت شد.
فضایدیجیتال هر فرد را تبدیل به یک رسانه می کند. در فضای دیجیتال آرام آرام افراد دیگر اخبارشان را از روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون نمی‌گیرند. اخبارشان را در موبایل‌هایشان می خوانند. از طریق موبایل مسائل را تحلیل می کنند. هر فرد یک رسانه می شود که هم دریافت و هم ارسال می کند و شبکه‌های مجازی تبدیل به شبکه‌های دیجیتالی می شوند. جنگ نرم این است. آن وقت این شبکه سایبری با شبکه دیجیتالی پیوند خورده و در ارتباط با رسانه‌های فراملی قرار می‌گیرد. رسانه های فراملی، هم از شبکه دیجیتال و هم از شبکه سایبر دریافت دارند و هم هردو این‌ها را پوشش داده و تقویت می کنند. ما الان درگیر این سه ضلع هستیم...
(قسمتی از سخنرانی دکتر رضا سراج پیرامون جنگ نرم در فضای سایبر)

0 نظرات برای “اختصاصی/ مدل نمونه ای جنگ نرم( ارائه شده توسط دکتر رضا سراج)”